Vragen van het lid Peters (CDA) aan de Staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en de Minister voor Rechtsbescherming over het bericht
«Belastingdienst gaf advies over omgaan met klagers in Jeugdzorg»
Ingezonden 17 november 2021.
Vraag 1
Heeft u kennisgenomen van het bericht dat jeugdzorg aan de Belastingdienst advies heeft gevraagd over de vraag hoe om te gaan met klachten van ouders?
Vraag 2
Klopt dit bericht en zo ja, wanneer is dat advies gevraagd en wat was hiervoor de (directe) aanleiding?
Vraag 3
Waarom is uitgerekend aan de Belastingdienst, die in de toeslagenaffaire heeft laten zien niet of slecht met klachten van ouders om te gaan, om advies gevraagd?
Vraag 4
Is het juist dat het advies van de Belastingdienst ertoe heeft geleid dat de regels voor het indienen van klachten over professionals zijn aangescherpt?
Vraag 5
Zo ja, hoe zien deze regels er precies uit?
Vraag 6
Herinnert u zich de ingediende en aangenomen motie Tielen/Peters van 21 juni 2018 bij de evaluatie van de Jeugdwet, waarin de regering wordt verzocht om te onderzoeken hoe de verschillende procedures met betrekking
tot klachtbemiddeling en/of geschilbeslechting bij elkaar gevoegd en gestroomlijnd kunnen worden?
Download artikel: Belastingdienst gaf advies over omgaan met klagers in Jeugdzorg