Aan Veste Kamercommissie VWS-Jeugd
Procedurevergadering WO.MO 17 januari 10.15-11.30 uur
Onderwerp: DIT MOET STOPPEN
Geachte Kamerleden,
Hoe lang blijft u wegkijken en komt er dus ook geen Jeugdzorgaffaire?
Nu met een nieuwe Kamer moet het na 22 november toch anders AUB! Dit moet anders!
U wordt door de vele informatie misleid of u krijgt een foutief beeld van een beleidsgebied of probleem.
U heeft een agenda met 53 brieven met een VEEGbrief en een VOORTGANGSrapport van 31 pagina’s .
Ziet u het nog zitten?
De praktijk is vaak heel anders: spreekt u ons als jeugdzorgslachtoffers en nodig ons eens uit.
Onze bezoeken aan u : dhr. Markuszower-PVV, dhr.Peters-CDA driemaal, mw.Tielen-VVD, dhr.Van Haga, dhr.Worsdorfer-VVD tweemaal, dhr.Van Nispen, mw. van der Plas_BBB hadden nauwelijks resultaat. Dit moet anders.
—————————————————————————————————————-
Mogen wij doorgaan met het mailen naar u van voorbeelden voor VRAGENUURTJEVRAGEN?
1 Staatssecretaris Van Ooyen was in 2021 ’s nachts op bezoek en sliep in een daklozenopvang. Mooie foto.
Wanneer gaat de staatssecretaris op bezoek bij ouders, die hun kind(eren) KWIJT zijn door uithuisplaatsing?
2 Welke voornemens heeft de Minister van Rechtsbescherming t.a.v. de langdurige overbelasting bij rechtbanken en hoven door de vele onterechte uithuisplaatsingen mede op basis van de toegenomen (v)echtscheidingen?
Dank voor uw aandacht voor een ziek jeugdzorgsysteem en een even zieke Rechterlijke Macht.
Een reactie wordt op hoge prijs gesteld, we wachten al jaren op een reactie van uw commissie.
Met vriendelijke groet,
STICHTING DUTCH CHILD CENTER -jeugdzorgslachtoffers (korter: DUTCH CHILD)
B.J. van der Kooi, secretaris (M) +31620673029
S.Sadloe, MSC, voorzitter
Ond.: PAK JEUGDZORG
AAN
Gouda, 16-01-2024
AAN COMMISSIELEDEN VWS – JEUGD Vergadering WO.MO 17-01-2024 10.15-11.30
Geachte Kamerleden,
Er is veel te doen over de jeugdzorg. Er zijn veel klachten over Jeugd”bescherming “ , het kinderecht of jeugdrecht is slecht, er is altijd te weinig geld, de gemeenten kunnen het niet aan, er is veel te veel bureaucratie, er zijn te lange wachtlijsten, enz.
Bij alles:
KINDEREN BLIJVEN LIJDEN, OUDERS BLIJVEN LIJDEN, GEMEENTEN BLIJVEN LIJDEN, KAMERLEDEN BLIJVEN WEGKIJKEN
Het moet veel meer gaan over
A de werkwijze van de jeugdzorg (bedoeld Dienst Jeugdbescherming);
B en toetsing door de rechter;
C de verantwoordelijkheid van ouders
In het alarmerende rapport van de Inspecties van november 2019
(“Kwetsbare kinderen onvoldoende beschermd”)
Wordt erg benadrukt dat jeugdzorgmedewerkers moeten kunnen bepalen en beslissen, dat zij verantwoordelijk zouden zijn voor de kinderen en dat eugdzorgmedewerkers zo deskundig zijn.
De verantwoordelijkheid van ouders en de klachten van ouders over jeugdzorg spelen in dit rapport nauwelijks een rol spelen.
De rechterlijke macht wordt geheel niet genoemd.
Terwijl die elementen als 1 de vele klachten over jeugdzorg en 2 de kinder”rechter” maatschappelijk en voor de werking en kosten van het systeem uiterst relevant zijn. Kortom: het zoveelste onzinnige rapport van Den Haag.
A Jeugdzorg -en dat is in praktijk de Dienst Jeugdbescherming- van de gemeente.
De praktijk staat mijlenver van de theorie. Ouders wordt te weinig verantwoordelijkheid gegeven.
En je mag als ouder bijna geen eigen al dan niet afwijkende opvatting hebben.
Als je dat wel hebt zit je-voor je twee keer knippert met je ogen- in het gedwongen kader.
En als je het daar niet mee eens bent (?!) loop je een groot risico op uithuisplaatsing van je kinderen.
En zo zitten 2 Nederlandse kinderen al jaren gevangen in Frankrijk, waar ze in een soort kamp moeten werken.
Op bevel van Jeugdbescherming ….. Aanleiding: ouders hebben een afwijkende opvoedingsstijl. Jeugd ”bescherming” houdt al jaren 2 Nederlandse kinderen uitlandgeplaatst. En als je kind eenmaal uit huis is, is het een buitengewoon lastige opgave om ze weer terug te krijgen.
Een thuisplaatsing of inhuisplaatsing is in Nederland een hoge uitzondering.
B OVER KINDER”RECHTERS
Deze kinder”rechters” moeten concrete criteria krijgen om te toetsen. Die zijn er tot nu toe NIET !
Een rechter vertrouwt nu helaas en onprofessioneel blind op de informatie van Jeugdbescherming.
En als je blind op informatie vertrouwt, en Jeugd”bescherming” of de Raad voor de Kinderbescherming maakt zich “grote zorgen” , dan is het logisch gevolg om een ondertoezichtstelling en een uithuisplaatsing toe te kennen.
De toets van de rechter is slechts een formaliteit. Vandaar die 3000 uithuisplaatsingen per jaar ( lid Omtzigt). Kinder”rechters” als stempelaars van een ziek jeugdrechtsysteem.-hoe krom wil je het hebben?
Als consequentie: dat je als ouder de overheid in de persoon van een gezinsvoogd thuis op de bank hebt zitten.
Zonder dat je het gevoel hebt gehad dat je je kon verweren of dat er zelfs maar naar je wordt geluister.
Over rechts”bescherming”gesproken …….
Andere Jeugdwet Als er duidelijke criteria komen in die Jeugdwet 2015, kan er veel zorgvuldiger worden beslist.
Dan zal de rechter meer dan nu het nodige tegenwicht kunnen bieden aan de zogenaamde “deskundigheid’ van Jeugd”bescherming” en Raad Kinderbescherming. Elk systeem heeft ‘checks and balances’ nodig. Nu in de praktijk is dit gewoonweg slecht/onvoldoende.
En met die duidelijke criteria en dat tegenwicht kan Jeugd”bescherming” haar werkwijze aanpassen.
En kome we lang NIET toe aan die 3000 uithuisplaatsingen per jaar van Nederlandse kinderen.
C OUDERS MEER VERANTWOORDELIJK
Ouders kunnen en moeten veel meer hun verantwoordelijkheid behouden. Waardoor het jeugdzorgsysteem gezonder en veel goedkoper wordt.
-Hoe komt het dat nu slechts zo’n 30-40 van de 345 Nederlandse gemeenten een contract hebben met de Eigen Kracht Centrale om die vele (onnodige) uithuisplaatsingen te voorkomen? Staatssecretaris Van Ooyen weet hier alles van, maar doet NIETS.
( Uw agendapunt 39 Voortgangsrapportage pagina 26 !!!)
-Waar blijft die ombudsman/vrouw in elke gemeente om ouders minstens bij te staan tegen die Dienst Jeugd”bescherming”?