Antwoorden op Kamervragen van het Kamerlid Westerveld (GL) over dwangbehandelingen in de jeugdzorg 23 februari 2020.

Dossier (2020Z03761)30 april 2020  ( Ingekorte versie )

Vraag 1. Wat is de stand van zaken als het gaat om het terugdringen van repressieve en vrijheidsbeperkende maatregelen in de jeugdzorg? Zijn inmiddels alle instellingen bezocht met als focus het terugdringen van repressieve en vrijheidsbeperkende maatregelen?1

1 De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (hierna: inspectie) is een toezichtproject gestart waarin speciale aandacht is voor repressieve en vrijheidsbeperkende maatregelen. In het eerste kwartaal van 2019 zijn alle gesloten jeugdhulp instellingen bezocht en dit heeft geleid tot de Factsheet terugdringen van vrijheidsbeperkende maatregelen in de gesloten jeugdhulp die ik u op 18 juni 2019 heb toegezonden.2 Als vervolg hierop heeft de inspectie in 2019 en begin 2020 alle Orthopedagogische Behandelcentra (OBC’s) met een Bopz-aanmerking bezocht en daarnaast een aantal instellingen voor Jeugd GGZ. De factsheets van deze toezichtronden volgen naar verwachting in april/mei van dit jaar.

Vraag 2. Wat zijn de uitkomsten van deze bezoeken? Zijn instellingen voornemens om mee te werken aan het afbouwen van repressiemaatregelen en gedwongen afzondering? Zo nee, wat zijn de volgende stappen?

2 In genoemde Factsheet van 18 juni 2019 staan de uitkomsten van de bezoeken van de gesloten jeugdhulp instellingen. De inspectie zag tijdens het onderzoek dat alle instellingen werken aan een leefklimaat dat meer op de ontwikkeling van jeugdigen gericht is en waarin jeugdigen minder vrijheidsbeperkende maatregelen krijgen opgelegd. Dat is onderdeel van het plan ‘De best passende zorg voor kwetsbare jongeren’ waarvan een van de doelen is het naar nul brengen van het aantal gedwongen afzonderingen. Daartoe is het project ‘Ik laat je niet alleen’ van start gegaan met een nulmeting en gezamenlijke definitie van gedwongen afzonderen. De eerste fase daarvan is afgerond. Ook daarover heb ik op 18 juni 2019 geïnformeerd. De instellingen zetten dit voort met onder andere een aantal nieuwe metingen, continuering van een lerend netwerk en het delen van goede alternatieven en voorbeelden.

Vraag 3. Kunt u een update geven van de ambitie om per 2021 het separeren van jongeren wettelijk te verbieden?

3 Zie antwoord op vraag 4.

Vraag 4. Wat is de stand van zaken met betrekking tot het wetsvoorstel om de rechtspositie van jongeren te verbeteren?

4 Het is mijn streven om het wetsvoorstel voor 1 juli 2020 in consultatie te brengen.

Vraag 5. Hoe vaak komt gedwongen afzondering voor? Wordt het per instelling bijgehouden? In hoeverre heeft de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) toezicht op gedwongen afzonderingen?

5 Gesloten jeugdhulpinstellingen zijn zelf verantwoordelijk voor de registratie van vrijheidsbeperkende maatregelen, waaronder gedwongen afzonderingen. Binnen het bovengenoemde project ‘Ik laat je niet alleen’ hebben de instellingen samen afgesproken welke vrijheidsbeperkende maatregelen zij gaan registreren en op welke manier, daarbij rekening houdend met de wettelijke vereisten hierover. Gesloten jeugdhulpinstellingen hebben geen wettelijke plicht om deze registratie aan de inspectie te sturen.

Op 18 juni 2019 heb ik u geïnformeerd over de uitkomsten van het project ‘Ik laat je niet alleen’.3 Uit de nulmeting bleek dat 98% van alle gemeten gedwongen afzonderingen gepland waren (verplichte rustmomenten); 2% daarvan waren niet geplande afzonderingen die instellingen inzetten als gevolg van een incident op een groep of daarbuiten. De eigen kamer wordt het vaakst ingezet als afzonderingsruimte (5% van de afzonderingen). De tweede meting van het aantal gedwongen afzonderingen vindt plaats in de periode van oktober 2019 tot mei 2020.

Vraag 6. Deelt u de mening dat een gedwongen verblijf op de eigen kamer ook een vorm van gedwongen afzondering is? Zo nee, wat valt er dan wel onder deze definitie?

6 Ja. Een gedwongen verblijf op de eigen kamer is ook een vorm van gedwongen afzondering.

Vraag 7. Is bekend hoe vaak overige dwangmiddelen zoals dwangvoeding en fixeren plaatsvindt? Hoe vindt het toezicht hierop plaats?

7 Gesloten jeugdhulpinstellingen zijn zelf verantwoordelijk voor de registratie van vrijheidsbeperkende maatregelen, waaronder dwangvoeding en fixeren. Gesloten jeugdhulpinstellingen hebben geen wettelijke plicht om deze registratie aan de inspectie te sturen. De inspectie heeft geen overzicht van het aantal dwangvoedingen, fixaties of andere vrijheidsbeperkende maatregelen. Zij kijkt bij haar toezicht op gesloten jeugdhulpinstellingen naar hoe zij vrijheidsbeperkende maatregelen inzetten en registreren en of dit navolgbaar is. Wanneer vrijheidsbeperkende maatregelen toegepast worden, dient de gesloten jeugdhulpinstelling heel goed uit te leggen waarom er geen alternatief mogelijk was. De inspectie doet dit zowel proactief tijdens regulier of thematisch toezicht als reactief in navolging op calamiteiten en wanneer klachten en signalen duiden op structurele tekortkomingen.

Vraag 8. Is er wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit en de gevolgen van het toepassen van repressiemaatregelen? Is bekend wat dergelijke maatregelen op de langere termijn voor gevolgen hebben voor herstel en welzijn van jongeren? Zo nee, bent u bereid om onderzoek te laten doen?

8 In 2019 zijn twee proefschriften verschenen over het toepassen van vrijheidsbeperkende maatregelen in de gesloten jeugdhulp: – ‘Legitimiteit en rechtswaarborgen bij gesloten plaatsingen van kinderen: De externe rechtspositie van kinderen in gesloten jeugdhulp bezien vanuit kinder- en mensenrechten’ van Maria de Jong- de Kruijf. – ‘Under pressure. Repression in Residential Youth Care’ van Sofie de Valk

Hierover heb ik u bericht in de aanbiedingsbrief van het actieplan ‘De best passende zorg voor kwetsbare jongeren’.5 Uit het onderzoek van Maria de Jong-de Kruijf bleek dat een plaatsing in een gesloten jeugdhulpinstelling in veel gevallen geen rechterlijke keuze voor gesloten jeugdhulp is, maar eerder een keuze bij gebrek aan andere, meer behulpzame alternatieven. Het tweede proefschrift van Sophie de Valk licht toe hoe repressie in de gesloten jeugdhulp de effectiviteit van de behandeling bedreigt en toont aan dat repressie minder voorkomt in gezinsgerichte en kleinschalige voorzieningen. Voor een meer complete samenvatting en analyse van deze proefschriften verwijs ik naar de appendix die bij deze brief gevoegd was.6 Ik zie nu geen reden voor nieuw onderzoek.

Vraag 9. Wat is de stand van zaken met betrekking tot de leidraad over hoe om te gaan met hele complexe problemen en het toedienen van dwangvoeding?

9 De leidraad is in ontwikkeling en voor de zomer gereed. Parallel aan de ontwikkeling van de leidraad is het landelijk netwerk dwangvoeding gestart met het geven van consultatie/second opinion. Dit maakt onderdeel uit van de landelijke ketenaanpak eetstoornissen (K-eet). De ervaringen van het geven van consultatie/second opinion in de praktijk worden meegenomen in de ontwikkeling van de leidraad.

Vraag 10. Heeft u kennisgenomen van het rapport van de IGJ van 16 december 2019 ‘Toezicht terugdringen separeren en afzonderen in de GGZ 2016-2019’?

10 Ja.

Vraag 11. Waarom is in dit rapport de Jeugdzorg Plus en de Justitiële Jeugdzorg niet meegenomen, terwijl er ook volgens de IGJ grote zorgen zijn in de Jeugdzorg Plus over het afzonderen?

11 Het rapport waarnaar wordt verwezen ziet op separeren en afzonderen in de GGZsector. Daarin zijn GGZ-instellingen als geheel beschouwd en is ook de jeugd-GGZ meegenomen. Gesloten jeugdhulp en justitiële jeugdzorg vallen niet onder de GGZ-sector. De onderzoeken in de gesloten jeugdhulp, orthopedagogische behandelcentra en de jeugd-GGZ hebben een bredere focus op de aanpak van het terugdringen van vrijheidsbeperkende maatregelen, waarbij het gehele leefklimaat voor jeugdigen wordt bezien. Dit staat beschreven in de genoemde Factsheet van 18 juni 2019.7 Justitiële jeugdinrichtingen zijn in dit onderzoek niet meegenomen omdat deze jeugdigen niet onder de jeugdwet vallen; over de JJI’s heeft de inspectie recent een rapportage uitgebracht. 8 Hierin is ook een passage opgenomen over het plaatsen in afzondering.

Vraag 12. Bent u bereid om de IGJ ook verslag uit te laten brengen van het toezicht op separeren en afzonderen in de jeugdzorg?

12 Zoals blijkt uit het voorgaande heeft de inspectie al verslag uitgebracht over vrijheidsbeperkende maatregelen in de gesloten jeugdhulp en zal zij dit nog doen voor de OBC’s en jeugd-GGZ.

Vraag 13. Kunt u deze vragen afzonderlijk beantwoorden?

13 Ja.

Download: Beantwoording-kamervragen

COMMENTAAR STICHTING DUTCH CHILD CENTER:
Het Ministerie VWS onderzoekt zelf weinig tot niets. En dus verwijst de Minister in zijn antwoorden steeds naar de jeugdinrichtingen zelf en naar bijvoorbeeld de Inspectie Jeugd. En bij die Inspectie ben je als vader of moeder niet welkom, die Inspectie is een signalenfabriek. Hoe ernstig de klacht van vader of moeder ook is en hoe emotioneel je er door bent : voor de Inspectie is het maar. ….. een signaal.
Heb je ervaringen met die Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd, bel of mail ons,
Want je bent NIET alleen. Er zijn vaak veel meer klachten. Maar het ontbreekt ons als ouders aan eenheid en respect …. En dan komt er niets of weinig van de grond. Samen veel sterker toch!
Even nog: BOPZ alweer een wat oudere wet en staat voor Bijzondere Opnemingen Psychiatrisch Ziekenhuis. Even: zijn er ook gewone opnemingen ?? Ja. Bijzonder betekent hier: via de Burgemeester of via de Rechtbank

 

DEMONSTREREN TEGEN GROF ONRECHT BIJ INGANGEN VAN MINISTERIES

Een zitactie bij de ingangen van n.b. DRIE Ministeries:

  • Ministerie van Binnenlandse Zaken
  • Ministerie van Justitie/Veiligheid
  • Ministerie van Rechtsbescherming

Moeder Emily Passemiers uit Middelburg, waar vorig jaar zomer een kind is weggehaald,terwijl deze moeder door 2 agenten op de grond werd gelegd. Dit op bevel van de WSG en de kinderrechter. Dit kan in Nederland……

 

We demonstreren ook voor Martina uit Assen, die al een half jaar haar vader
en oma niet mag zien. Dit op bevel van de WSG. dit kan in Nederland…..

 

 

 

 

 

 

 

 

WIJ DEMONSTREREN TEGEN
+ TIRANNNIEKE ZORGORGANISATIES ALS JEUGDBESCHERMING EN WSG
+ ALLES TOEWIJZENDE KINDERRECHTERS, DE STEMPELAARS VOOR DIT VUIGE SYSTEEM
+ MINISTER DE JONGE, HIJ NEGEERT ONZE KINDEREN EN ONS LEED
+ MINSITER DEKKER, HIJ BESCHERMT GEEN KINDEREN TEGEN GROF ONRECHT

WANNEER:
MAANDAG 4 MEI VAN 12.00-18.00 uur
DINSDAG 5 MEI geen toestemming gekregen, politie heeft het dan erg druk
WOENSDAG 6 MEI, DONDERDAG 7 MEI en VRIJDAG 8 MEI van 9.00 -18.00 uur

 

 

WAAR: TURFMARKT 147, 2511 DP DEN HAAG
INGANGEN BIJ DE DRIE (HOGE) AMBTENARENTORENS.

 

…………………………  

 

WIL JE ZO VEEL MOGELIJK WITTE KLEDING AANTREKKEN ( met uw tekst)
NEEMT U VOORAL MEE: KLAPSTOELTJE.

NIEUWSBRIEF mei 2020

Geachte ouders, belangstellenden en donateurs

Bij deze de nieuwsbrief van mei 2020 vol met interessante onderwerpen en berichten.

Graag zien wij uw reacties weer tegemoet.

Met vriendelijke groet.

Stichting Dutch Child Center

 

200514 Voor Nieuwsbrief mei 2020

200514 perssvragen de Gouda 21-01-2020

200514 OPENLIJKE TEGENWERKING 20-05-14

200514 Gesprek met dhr. Worsdorfer 6 mei 2020

200514 Bosconferentie mieke van Veen

 

‘Politie en OM falen bij handhaving omgangsregeling bij vechtscheiding’

De politie en het Openbaar Ministerie falen bij het handhaven van de afspraken die bij een vechtscheiding zijn gemaakt over de omgang met de kinderen. De politie neemt aangiften vaak niet op en als dat wel gebeurt wordt de zaak door het OM geseponeerd.

 

Dat meldt NPO Radio 1-programma Reporter Radio (KRO-NCRV).
Een ouder kan aangifte doen als de ex-partner een kind bij hem of haar weghoudt en zo de omgangsregeling saboteert die bij de rechter was afgesproken. Uit documenten die Reporter Radio onder ogen kreeg, blijkt dat de politie ouders oproept om geen aangifte te doen, omdat er volgens de politie geen sprake is van een strafbaar feit. Ook zouden deze aangiftes een te grote druk leggen op de capaciteit van de politie.

speciale eenheid
“We zien dat ouders soms bijna het bureau uit worden gegooid en moeite hebben om die aangifte te mogen doen. En dat terwijl het onttrekken aan het ouderlijk gezag in het Wetboek van Strafrecht staat”, zegt Bas van ’t Hoff van het Vader Kennis Centrum in het programma.
Volgens Van ’t Hoff ontbreekt het bij de politie aan kennis en ervaring om bij complexe scheidingen op te treden. Hij pleit voor een speciale eenheid. “Deskundigen die ervaring hebben met de politieorganisatie, met het strafrecht, maar ook met de psychologische aspecten van deze problematiek. Dat ontbreekt nu.”

Zaak voor familierechter
Het OM neemt de zaken niet in behandeling, omdat het vindt dat klagers bij de familierechter moeten zijn. Familierechter Cees van Leuven is het daar niet mee eens. “De rechter is geen handhaver. Waar zie je dat in de samenleving?”, vraagt hij zich af. “Als iemand de verkeersregels niet naleeft, krijgt die een boete opgelegd. Dan is het klaar en komt de rechter niet meer in beeld. In het familierecht is het andersom. Daar blijven ouders bij ons terugkomen.”
Van Leuven is tevens voorzitter van het Expertteam Ouderverstoting, dat in het najaar aan de Tweede Kamer verslag uitbrengt over vechtscheidingen.

Coronavirus
Onwillige ouders grijpen ook de coronacrisis aan om aan de omgangsregeling niet na te leven, zegt Saskia Braun van de vereniging van Familieadvocaten en Scheidingsmediators.
“Nu wordt corona aangegrepen om die omgangsregeling niet door te laten gaan, waar ouders in eerdere situaties andere redenen aanvoerden die vaak ook niet legitiem zijn om de regeling te frustreren.”

Reporter Radio wordt zondag om 19.00 uur uitgezonden op NPO Radio 1.

LEES MEER

Commentaar Stichting Dutch Child Center:

Vooral de zogenaamde kinderrechter(s) falen enorm waar het gaat om bepalingen over omgangsregelingen.
Kinderrechters wijzen niet alleen vrijwel alle kinderen (95%) toe aan die oppermachtige, eigenmachtige en niet-leerbare Jeugdzorg( o.a. WSG), ook bij de verdere afhandeling van omgangsregelingen en het toezicht/naleving daar weer op: kinderrechters falen enorm.

.
Duizenden ouders en kinderen ( 48.000) zijn slachtoffers van de enorme macht van Jeugdzorg in combinatie met kritiekloze kinderrechters..
Als Jeugdzorg zegt: 1 + 1 = 3 dan nog zegt die zogenaamde kinderrechter: oké, jullie krijgen de kinderen toegewezen voor jullie exploitatie.
Politie en OM falen, ja, maar de oorzaak ligt veel dieper, veel breder, veel ernstiger.
We hebben te maken met een verziekt jeugdhulpsysteem in combi met een verziekte Rechterlijke Macht: o.a. totaal GEEN waarheidsvinding.

.
Wat een ramp !!
HET MOET ECHT ANDERS NA DE COMMISSIE DE WINTER
Wie nu luistert naar dhr. Van Leuven, voorzitter ouderverstotingsteam en kinderrechter, heeft weinig hoop dat er ooit wat zal veranderen.

 

JONGEREN HELPEN IN CORONATIJD

Jeugdformaat en ‘JIJ BENT’ in actie

Jeugd- en opvoedhulporganisatie Jeugdformaat startte aan het begin van de coronacrisis met dagopvang en zette ‘JIJ BENT’
in om kwetsbare kinderen en gezinnen in de regio Den Haag te helpen. De kleinschalige dagopvang op scholen wordt vanaf
april voor kinderen van 0-18 jaar aangeboden. Daarmee hebben ze weer een dagstructuur, krijgen ze ondersteuning bij
digitaal onderwijs, eventueel behandeling of ondersteuning in de thuissituatie.
Samen met JIJ BENT, het initiatief van Jeugdformaat dat kwetsbare kinderen in contact brengt met inwoners die een handje
kunnen helpen, werd een noodactie gestart. De noodactie leverde honderden vrijwilligers op die bijvoorbeeld boodschappen
regelen voor gezinnen in nood en funpakketten doneren aan jongeren in quarantaine.
De ‘Doneer je laptop’-actie van JIJ BENT kreeg al meer dan 50 kinderen en jongeren binnen een paar dagen online.
De actie zorgt voor veel blije gezichten en vaak ontroerende reacties van kinderen en gezinnen én resulteerde ook in
een groeiende groep vrijwilligers die in de komende tijd nog meer voor hen wil betekenen.

========================================

COMMENTAAR STICHTING DUTCH CHILD CENTER:
Prachtig initiatief !
Haagse kinderen – Haagse gezinnen
Maar dit kan op vele andere plaatsen en steden toch ook.

========================================

LEES MEER