WIE WIL RAADSLEDEN WAKKER SCHUDDEN?

WIE WIL INSPREKEN?
In elke gemeente is er de mogelijkheid om voor een raadsvergadering of een commissievergadering iets te zeggen. Je moet dat wel kort doen. Soms heb daarvoor maar 3 minuten, soms maar 5 minuten de tijd om je  boodschap of je vraag/vragen uit te spreken. Heb je maar 3 minuten, dan is een halve A4 precies genoeg om wat te zeggen, bij 5 minuten heb je een hele A4 nodig. Je moet wel snel zijn.
Jij wil best iets zeggen over je kinderen of wat er voor ergs is gebeurd bij je buren. Je hebt veel zorg over die machtige Jeugdzorg ..… of die Wethouder Jeugd, die maar geen onderzoek doet ….
Voor de vergadering op de Coolsingel van de raadscommissie Zorg van de gemeenteraad Rotterdam heb ik afgelopen Woensdagmorgen 15-01-2020 het volgende gezegd/ingesproken:
Inspreker Stichting Dutch Child Center d.d. 15-01-2020
 INSPREKER JAN VAN DER KOOI ( op 1 uur 36 minuten )
. 
Aanleiding: melding aan Burgemeester, Wethouder Jeugd en Raad van een schrijnende situatie bij Jeugdzorg van moeder, die al 10 jaar haar beide jongens  30 minuten per 3 maanden mag zien.
De Stichting kan in 1 minuut  zeggen wat het meest belangrijk is:
.
1/  Zolang de basis (de opleiding) niet in orde is, is er geen goede zorg.
Jeugdzorgwerkers  zijn niet genoeg opgeleid om dit moeilijke werk te doen. Anders gezegd: het begin van de jeugdzorg is niet goed.
JB(WSG) werkt veel met aannames, suggesties, vermoedens, aangezette rapportages en porties laster van een ex. Deskundigenonderzoek lijkt verboden.
De diagnostisering van problemen is zeer ondermaats, gebeurd veelal niet door BIG-geregistreerde deskundigen.
—————————————————————————————————- 
2/  Goede zorg betekent niet alleen een goed begin, maar ook regelmatig- jaarlijks evalueren. En dat juist ontbreekt bij die dramatische uithuisplaatsingen. Nu wordt een UHP uitgesproken, kinderen worden hierbij verbannen van huis, haard, school, familie. Maar een UHP evalueren doen we niet.
Dus ook geen tijdelijke uithuisplaatsing, geen tijdelijke inhuisplaatsing. Hetzelfde geldt voor gezagsbeëindiging, waarbij ouders hun kinderen helemaal kwijt zijn: niet evalueren.
Dutch Child pleit al jaren voor jaarlijkse evaluatie van deze draconische maatregelen.
3/  In plaats van een uithuisplaatsing is Dutch Child voor meer ambulante intensieve begeleiding.
In uw rapport noemt u een daling van 7 %, dit is bijzonder mager. Voor de komende jaren en dan cumulatief moet er een daling komen van het aantal UHP’s van min.17%.
4/  Er moet meer voorlichting komen aan ouders en kinderen over: FamilieGroepsPlan, ombudsman, jongerenraad , een beslist onafhankelijke ouderplatform bij JB
5/  Er moet meer aandacht komen voor de achterblijvende niet zorgende ouder, gezin, familie. JB geeft geen enkele zorg aan  deze groepen en houdt zich ook niet aan uitspraken van de rechtbank voor relatieverbetering tussen UHP kinderen en niet-zorgende ouders.
6/  Kinderrechters doen niet aan waarheidsvinding en/of feitenonderzoek, beslissen op grond van dubieuze ondeskundige rapporten  van JB. Daarmee zijn kinderrechters blunderrechters en stempelaars voor JB.
7/  Waarom oordeelt steeds een andere kinderrechter over een(1) zaak van OTS, UHP , gezag. Wat een tijdverlies, wat een ondeskundigheid en fouten. Maar ook voor ouders, die steeds weer aan andere rechter aantreffen in de Rechtbank.
8/  Een codificering van bijv. “ontwikkelingsbedreiging”  en van “het belang van het kind” ontbreekt geheel . Uw commissie en/ of de Wethouder en/of de Burgemeester zou heel goed het team Familierecht van de Rechtbank Arrondissement Rotterdam kunnen voorstellen en verzoeken  om de rapportages  over ontwikkelingsbedreiging en  kindbelang aan te scherpen. In de toekomst scheelt dat veel zittingen ,vermindering van werkdruk bij Rechtbanken, voorkomt drama’s.
9/  Raadsleden weten heel weinig af van Jeugdzorgzaken, het is een ver-van-mijn-bed show. Kamerleden  en de Vaste Commissie VWS -Jeugd:  de nood van kinderen en ouders wordt niet behandeld. Brieven aan Kamerleden en rapporten (Rapport Marc Dullaert, Rapport Samson) wordt niets mee gedaan. Wat weten gemeente-ambtenaren van Jeugdzorg?
10/ Ministerie VWS – Minister De Jonge negeert al jaren de nood van kinderen en ouders.  Minister De Jonge was ooit hier ter stede Wethouder Jeugd, negeerde toentertijd minimaal 10 klachten. Hef JB op, versterk de Raad Kinderbescherming, dan wordt er weer gewerkt op ambtseed.
De Jeugdwet 2015 is een kaderwet, het ontbreekt aan uitvoeringsregelingen w.o. over art.3.3 betr. waarheidsvinding/feitenonderzoek.
.
Waar JB-Jeugdbescherming(regionaal/stedelijk) staat, kan ook staan WSG William Schrikker Groep (landelijk). JB moet bestaan van x aantal kinderen per jaar per regio/stad.
.
Bijlagen:
Geplaatst in Nieuws.